De 12 mest værdifulde tips til at spare på brændstoffet

Kør så snart bilen er startet. Så opvarmes motoren bedst, slides mindst og forurener mindst muligt, på den måde minimeres motorens CO2udslippet og du spare samtidig brændstof og hermed penge. I det hele taget undgå unødvendig tomgang. Hvis du stopper i over 5 sek. så sluk for din motor.

Det er afgørende for at holde bilens brændstof-forbrug nede. Accelerer ved at give ca. halv gas på gaspedalen og skift så hurtigt og så tidligt op i gear som muligt. Undgå at accelerere voldsomt og aggressivt. Det er ikke godt for miljøet.

Husken meget blød spederfod- og pas nu på farten! I mange biler kan man køre 50km/t i 4. Gear og 60km/t i 5. Gear. Lad ikke bilen sejtrække ved kørsel op af bakke. Lav så hellere et hurtigt gearskift ned i gear. I stedet for at køre i frigear ned af en bakke. Skal man i stedet slippe gaspedalen helt. Så aktiveres bilens "fuel cut off". Så forbrænder du intet brændstof. Din fart opretholdes. Man kan bruge de "højere" motoromdrejninger til at komme op ad en bakke igen.

Se godt fremad, især efter lyskryds. Og i god tid afpasse hastigheden så et evt. stop undgås. Forsøg på at holde styringen så lige som muligt, da dækkets modstand får brændstofforbruget til at stige.

Slip gaspedalen helt i god tid, lav et hurtigt gearskrift til 3. gear og løft langsomt koblingspedalen op. På den måde taber bilen fart. Tryk gerne blødt på bremsepedalen, så bagfrakommende kan blive advaret, eller hvis du har for meget fart på. Det samme gøres i 2. Gear i god tid før stop. Husk løft koblingspedalen langsomt op. Ca. 6 meter før stoplinien. Bruges bremsen sammen med koblingspedalen. Din hastighed er nu så lav, at det bliver en dejlig blød behagelig bremsning. Undgå at køre for hurtigt frem til et rødt lyskryds. Det er der ingen grund til, når vi skal holde stille. Tilpas hastighed ved hjælp af gearskift og brems blødt på bremsepedalen. Det kan jo være, det når at blive grønt lys. Nemt ik´.

Ved at køre blot 12km/t over fartgrænsen kan din kørsel påvirke din brændstoføkonomi med op til 23 %, så tag det stille og roligt, og kør altid i god tid. Har din bil fartpilot så brug den på store veje. Det hjælper dig med at opretholde en konstant fart. Fart koster dyrt. Bilen bruger ca. 20 % mere brændstof ved at køre 130 km/t. I stedet for 110 km/t og hele 40-50 % mere ved at køre 150 km/t. Hvis alle danskere overholdt fartgrænsen på motorveje, ville det spare 100.000 tons CO2.

Bilture på under 3 km er ikke godt for bilen. Disse koldstarter slider hårdt på motoren og olien. Og bilen storforbruger brændstof- typisk vil bilen køre 4-6 km pr. liter - Så snup cyklen, den forbruger kun kalorier.

De mange igang-sætninger og standsning bruger meget brændstof.

Det er klart motoren skal være i perfekt form. Du skal sikre dig, at du bruger den korrekte olie. Undgå tilstoppet oliefilter og luftfilter. En dårlig vedligeholdt motor kan forøge dit brændstofforbrug med op til 50 %. Beskidte tændrør kan forøge dit brændstofforbrug med 5 %. Den korrekte olie vil forbedre din bils brændstofeffektivitet med 1-2 %. Tjek også for støv og snavs på bremseklodserne, da det kan koste dig 2-5 % ekstra brændstof.

Er dæktrykket bare 0,5 bar for lavt, giver det dårligere vejgreb og styring og dermed en mindre sikker bil. Det lave dæktryk kan øge dit forbrug og CO2-udslip med op til 10 %.

Fjern unødvendige genstande fra bilen. Afmonter cykelholder, tagbøjler og tagboks. Vindmodstanden bremser bilen, så du får et øget brændstofforbrug på 10 %. Nedrullede vinduer koster typisk 4 % i ekstaforbrug.

Brug din bils interne ventilationssystem og kun aircondition når det er nødvendigt. Brug minimum aircondition et kvarter månedligt for at holde det i form. Ved brug forøger du dit brændstofforbrug med op til 3-7 %. Brug heller ikke sædevarmer, elbagrude, gps, dvd og lignende, når det ikke er nødvendigt. Håber Du kan bruge mine "Grønne råd", så vi i fællesskab kan være med til at begrænse CO2-udledningen. Har du spørgsmål eller tilføjelser, er du velkommen til at kontakte mig. Hold øje med dit forbrug. Nulstil din triptæller, hver gang du tanker og skriv ned, hvor langt du har kørt. Divider derefter kilometertallet med det antal liter, du har tanket. Så får du præcist at vide, hvor mange penge, der er at spare. Har du svært ved, eller lyst til, at følge de skrivende ord, er du velkommen til en grøn køretime. Det koster kun 425 kr. De er hurtigt sparet ind.